Spis treści
Konstrukcja the...the... w języku angielskim – kompletny przewodnik
Budowa i zasady: jak tworzyć zdania z konstrukcją the...the...
Logika konstrukcji jest prosta: w obu częściach zdania używamy stopnia wyższego (comparative) i każdą część rozpoczynamy słowem the. Warto pamiętać, że to the nie jest tutaj rodzajnikiem określonym, lecz stałym elementem wzorca wskazującym na zależność.
Podstawowa formuła i najprostsze przykłady
Formuła: The + comparative, the + comparative. Najkrótsze wypowiedzi często funkcjonują jak stałe powiedzonka.
- The bigger, the better. – Im większe, tym lepsze.
- The sooner, the better. – Im szybciej, tym lepiej.
- The more, the merrier. – Im więcej (osób), tym weselej.
- The less, the better. – Im mniej, tym lepiej.
Pełne zdania: porównanie dwóch zależnych sytuacji
Najczęściej budujemy pełne zdania z podmiotem i orzeczeniem w każdej części. Po polsku to „im..., tym...”.
- The harder you study, the more confident you feel. – Im ciężej się uczysz, tym pewniej się czujesz.
- The faster you reply, the easier the process becomes. – Im szybciej odpowiesz, tym łatwiejszy staje się proces.
- The better you plan, the less you stress. – Im lepiej planujesz, tym mniej się stresujesz.
- The colder it gets, the warmer we dress. – Im robi się zimniej, tym cieplej się ubieramy.
The more/less/fewer + noun: im więcej/mniej czegoś
Gdy mówimy o ilości rzeczowników, używamy more lub less dla rzeczowników niepoliczalnych oraz more/fewer dla policzalnych w liczbie mnogiej.
- The more books you read, the broader your perspective becomes. – Im więcej książek czytasz, tym szersza staje się twoja perspektywa.
- The fewer meetings we have, the more work we finish. – Im mniej spotkań mamy, tym więcej pracy kończymy.
- The less sugar you eat, the healthier you feel. – Im mniej cukru jesz, tym zdrowszy się czujesz.
Wskazówka: fewer łączymy z rzeczownikami policzalnymi (np. fewer emails), a less z niepoliczalnymi (np. less time, less water).
The more/less + verb: nacisk na samą czynność
Kiedy akcent pada na częstotliwość lub intensywność działania, używamy more/less bezpośrednio z czasownikiem.
- The more you practice speaking, the better you sound. – Im więcej ćwiczysz mówienie, tym lepiej brzmisz.
- The less we interrupt, the more we understand. – Im mniej przerywamy, tym więcej rozumiemy.
- The more you revise, the more likely you are to remember. – Im więcej powtarzasz, tym bardziej prawdopodobne, że zapamiętasz.
Stopień wyższy: formy krótkie, długie i nieregularne
Tworzymy stopień wyższy na dwa sposoby. Krótkie przymiotniki zwykle biorą końcówkę -er (fast → faster), dłuższe używają more + adjective (more interesting). Pamiętaj o formach nieregularnych: good → better, bad → worse, far → farther/further, little → less.
- The better the teacher explains, the faster the class learns.
- The more interesting the story is, the longer we listen.
- The worse the weather, the fewer people show up.
Szyk, interpunkcja i brzmienie (intonacja)
Najczęstszy szyk to: pierwsza część zależna, przecinek, druga część zależna. W języku pisanym po angielsku stawiamy przecinek po pierwszej części: The sooner you start, the sooner you finish. W formie skróconej bez orzeczeń obie części oddzielamy przecinkiem: The bigger, the better. Intonacyjnie rośnie akcent na drugim członie, co wzmacnia efekt.
Uwaga: to nie jest zdanie warunkowe – nie używamy if, tylko podwójnego the. Często stosujemy czasy teraźniejsze dla uogólnień, ale w drugiej części może pojawić się will, gdy mówimy o skutku w przyszłości: The sooner we book, the cheaper it will be.
Konstrukcja im... tym... w praktyce: dialogi i mini-sceny
Dialog 1: Planowanie podróży
Anna: The prices keep changing. Any ideas?
Tom: The sooner we book, the cheaper it will be.
Dialog 2: Nauka języka
Student: I hesitate to speak in class.
Teacher: The more you speak, the more confident you become. Mistakes are part of learning.
Dialog 3: Zdrowie i nawyki
Maya: I feel tired lately.
Leo: The earlier you go to bed, the better you feel in the morning.
Najczęstsze błędy w konstrukcji the...the... i jak ich unikać
- Brak jednego z the: Obie części muszą zaczynać się od the. Poprawnie: The more you read, the faster you learn.
- Zły stopień przymiotnika: Używamy comparative, nie stopnia podstawowego ani najwyższego. Poprawnie: The colder it gets, the warmer we dress.
- Zamiana kolejności elementów: Fraza porównawcza stoi na początku swojej części. Poprawnie: The harder you work, the richer you get.
- more z formą na -er: Unikaj podwójnego stopniowania. Nie: more easier. Poprawnie: easier lub more easy (w praktyce używamy easier).
- less vs fewer: fewer z policzalnymi, less z niepoliczalnymi. Poprawnie: The fewer mistakes, the better the score.
- Mylenie z „than”: Nie wstawiamy than. Poprawnie: The more you invest, the greater the returns.
Ćwiczenia: przekształć zdania na konstrukcję the...the...
Spróbuj samodzielnie. Następnie porównaj z propozycją odpowiedzi.
- Im wcześniej zaczniemy, tym szybciej skończymy.
- Im mniej rozpraszaczy, tym bardziej skupieni jesteśmy.
- Im więcej praktykujesz wymowę, tym naturalniej brzmisz.
- Im zimniej na zewnątrz, tym cieplej się ubieram.
- Im więcej ludzi przyjdzie, tym weselej będzie.
Propozycje odpowiedzi
- The earlier we start, the sooner we finish.
- The fewer distractions there are, the more focused we are.
- The more you practice pronunciation, the more natural you sound.
- The colder it is outside, the warmer I dress.
- The more people come, the merrier it will be.
Zaawansowane zastosowania i styl: jak brzmieć naturalnie
- Uogólnienia i reguły: The more hydrated you stay, the better your concentration. Świetne do zasad i porad.
- Retoryka i perswazja: W prezentacjach biznesowych brzmisz zwięźle i przekonująco: The clearer the message, the stronger the impact.
- W pisaniu akademickim: Zamiast długich opisów zależności: The higher the temperature, the faster the reaction proceeds.
- Warto łączyć z przysłówkami: The more carefully you listen, the more accurately you respond.
- Uważaj na nadmiar: Konstrukcja jest wyrazista – używaj jej tam, gdzie naprawdę chcesz podkreślić proporcję przyczynowo-skutkową (cause and effect).
Podsumowanie: konstrukcja the...the... w pigułce
Formuła jest prosta: dwa razy the i dwa razy stopień wyższy. Dzięki niej zwięźle pokażesz zależność „im..., tym...”. Ćwicz krótkie mini-zdania w codziennych sytuacjach: The earlier, the better, The more, the merrier. A jeśli chcesz, by podobne struktury stały się dla Ciebie odruchem, dołącz do naszych zajęć konwersacyjnych – the more you practice, the better you speak!
Mini słowniczek tematyczny
- correlative comparative – para porównawcza wyrażająca zależność „im..., tym...” (np. The faster..., the better...)
- comparative – stopień wyższy przymiotnika/przysłówka (np. faster, better, more interesting)
- countable vs uncountable nouns – rzeczowniki policzalne i niepoliczalne (np. books vs water)
- fewer vs less – fewer z policzalnymi, less z niepoliczalnymi
- cause and effect – związek przyczynowo-skutkowy
- likely/unlikely – prawdopodobny/nieprawdopodobny (np. more likely)
- rule of thumb – praktyczna zasada; ogólna wskazówka