proangielski.pl

Chcesz mówić płynnie i bez stresu?

Indywidualny plan nauki: Matura, Certyfikaty, Konwersacje.

5.0
(47 opinii)
Zacznij naukę

Liczba mnoga w angielskim: Jak unikać błędów? Kompletny przewodnik.

Na pierwszy rzut oka wydaje się prosto: dodajemy -s i gotowe. W praktyce liczba mnoga w angielskim kryje sprytne reguły, głośne wyjątki i formy zapożyczone z łaciny i greki. W tym przewodniku łączymy jasne wyjaśnienia z mini-lekcjami angielskiego i przykładami z życia. Dzięki temu nie tylko zrozumiesz zasady, ale od razu zaczniesz je stosować w mowie i piśmie.

Spis treści

Liczba mnoga w angielskim: kompletny przewodnik z praktycznymi przykładami

Podstawy: jak tworzyć liczbę mnogą w angielskim krok po kroku

Najczęstszy wzorzec: dodaj -s

Większość rzeczowników tworzy liczbę mnogą przez dodanie -s. To najbezpieczniejsza reguła w codziennej komunikacji.

  • cat → cats
  • book → books
  • student → students
  • photo → photos

Przykład: I have three books and two cats.

Kiedy potrzebne -es: syczące i szeleszczące zakończenia

Jeśli wyraz kończy się na -s, -ss, -x, -z, -sh, -ch, dokładamy -es, aby ułatwić wymowę (powstaje dodatkowa sylaba).

  • bus → buses
  • box → boxes
  • quiz → quizzes (podwajamy z)
  • dish → dishes
  • watch → watches

Przykład: Please put the dishes in those boxes.

Litera y: -y → -ies czy tylko -s?

Sprawa zależy od tego, jaka litera stoi przed y.

  • Spółgłoska + y: -y → -ies (city → cities, baby → babies, story → stories)
  • Samogłoska + y: tylko -s (boy → boys, day → days, key → keys)

Mini-dialog: Are you going to any parties? I love telling stories to babies.

Końcówki -f i -fe: najczęściej -ves

W wielu słowach f przechodzi w v i dodajemy -es.

  • leaf → leaves
  • wolf → wolves
  • wife → wives
  • knife → knives

Wyjątki: chef → chefs, chief → chiefs, roof → roofs, belief → beliefs.

Rzeczowniki na -o: -s czy -es?

Klasycznie po spółgłosce dodajemy -es, ale zapożyczenia często biorą samo -s. Niektóre mają dwa warianty.

  • potato → potatoes, tomato → tomatoes, hero → heroes
  • photo → photos, piano → pianos, logo → logos
  • tornado → tornadoes/tornados, volcano → volcanoes/volcanos
  • veto → vetoes, zero → zeros

Tip językowy: W pisaniu formalnym trzymaj się form najbardziej rozpowszechnionych (tomatoes, potatoes, vetoes).

Nieregularna liczba mnoga w angielskim: formy, które warto znać

Wymiana samogłoski w środku wyrazu

  • man → men
  • woman → women (wymowa: /ˈwɪmɪn/)
  • foot → feet
  • tooth → teeth
  • goose → geese
  • mouse → mice

Przykład: My feet are cold. There are mice in the attic.

Zero plural: ta sama forma w lp. i lm.

  • sheep → sheep
  • deer → deer
  • fish → fish (fishes = gatunki)
  • salmon → salmon, aircraft → aircraft
  • series → series, species → species

Przykład: Two aircraft are ready for takeoff.

Formy łacińskie i greckie (foreign plurals)

  • analysis → analyses, crisis → crises, thesis → theses
  • phenomenon → phenomena, criterion → criteria
  • medium → media (ale w media: The media are/is... obie formy spotykane)
  • appendix → appendices/appendixes (dwa znaczenia), index → indices/indexes
  • cactus → cacti/cactuses, fungus → fungi/funguses, syllabus → syllabi/syllabuses

Uwaga na rejestr: W tekstach naukowych częstsze są formy łacińskie (indices, fungi), w codziennych – anglicyzowane (indexes, cactuses).

Podwójne liczby mnogie z różnicą znaczenia

  • fish/fishes (ryby/gatunki)
  • penny → pennies/pence (monety/wartość)
  • brother → brothers/brethren (rodzeni/bracia w wspólnocie)
  • index → indices/indexes (matematyka/książki, bazy danych)

Przykład: The book has two indexes, but in calculus we use indices.

Złożone rzeczowniki i nazwy własne: jak pluralizować poprawnie

Złożenia (compound nouns)

Odmieniamy człon niosący znaczenie rzeczownikowe.

  • mother-in-law → mothers-in-law
  • runner-up → runners-up
  • passer-by → passers-by
  • editor-in-chief → editors-in-chief
  • forget-me-not → forget-me-nots

Przykład: Three editors-in-chief approved the change.

Nazwiska i rodziny

  • the Smiths (rodzina Smithów)
  • the Joneses (Jones → Joneses)
  • Murphy → the Murphys

Przykład: The Browns are on holiday.

Skróty, liczby i litery

  • TV → TVs, NGO → NGOs, PhD → PhDs
  • the 1990s (nie: 1990's w zapisie formalnym)
  • Mind your p's and q's (apostrof tylko dla czytelności)

Przykład: We hired two PhDs in data science.

Policzalne i niepoliczalne: gdzie w ogóle nie ma liczby mnogiej

Niektóre rzeczowniki w angielskim są uncountable i nie tworzą liczby mnogiej: information, advice, furniture, luggage, equipment, homework. Mówimy raczej a piece of advice, two pieces of furniture, items of equipment.

Wyrazy wyglądające na mnogie, ale gramatycznie pojedyncze: news (The news is shocking.), measles, mathematics (BrE: maths, AmE: math).

Specjalny przypadek: police ma formę mnogą znaczeniowo i bierze czasownik w liczbie mnogiej: The police are investigating.

Kontrast: hair (włosie ogólnie, niepoliczalne) vs hairs (pojedyncze włosy): There is hair on the sofa vs three grey hairs.

Zgoda podmiotu z orzeczeniem: co łączy się z liczbą mnogą

Podmiot w liczbie mnogiej wymaga formy czasownika w liczbie mnogiej. Uważaj na zaimki wskazujące i ilościowniki.

  • these/those + plural: These books are new.
  • a number of + plural verb: A number of students are absent.
  • the number of + singular verb: The number of students is rising.
  • one of the + plural noun → czasownik po one jest w lp.: One of the players is injured.

Rzeczowniki zbiorowe (family, team, government) w BrE mogą brać czasownik w lp. lub lm. zależnie od nacisku: My family is large (jako całość) vs My family are meeting tonight (jako członkowie). W AmE zwykle liczba pojedyncza: The team is winning.

Najczęstsze pułapki i szybkie naprawy

  • advices, informations, furnitures → unikaj; używaj form niepoliczalnych: some advice, some information, some furniture.
  • childrenschildren.
  • peoples zwykle błędne; poprawnie people (lm. od person). Peoples tylko o narodach/etnosach.
  • scissor nie istnieje; poprawnie: a pair of scissors, two pairs of scissors.
  • fruit/fruits: fruit jako zbiorcze (ogół owoców), fruits dla rodzajów/gatunków.
  • data: formalnie lm. (These data are...), w IT i mowie potocznej często jako lp. niepoliczalne (This data is...). Trzymaj spójność stylistyczną.

Minipowtórka: This leaf → these leaves, a hero → two heroes, a cactus → many cacti/cactuses.

Ćwiczenie ekspresowe: wstaw poprawną liczbę mnogą

  • one analysis → two ______
  • a passer-by → several ______
  • this tooth → those ______
  • a piece of furniture → two ______ of furniture
  • a tomato → three ______
  • this medium → the ______
  • a child → many ______
  • that deer → those ______

Odpowiedzi: analyses, passers-by, teeth, pieces, tomatoes, media, children, deer.

Podsumowanie: najważniejsze wnioski

Liczba mnoga w angielskim opiera się na prostych regułach (-s, -es, -ies, -ves), ale wyróżnia ją szeroki zestaw wyjątków: zero plural (sheep), formy łacińskie (analyses, criteria), podwójne liczby mnogie z różnicą znaczenia (pennies/pence) i specyfika rzeczowników niepoliczalnych (information). Ćwicz w kontekście – zapisuj krótkie zdania, np. These criteria are clear, The police are here – i konsekwentnie powtarzaj.

Mini-glossary: słowa i frazy, które warto zapamiętać

  • plural noun – rzeczownik w liczbie mnogiej
  • singular – liczba pojedyncza
  • uncountable noun – rzeczownik niepoliczalny (np. information)
  • collective noun – rzeczownik zbiorowy (family, team)
  • zero plural – ta sama forma w lp. i lm. (sheep)
  • irregular plural – nieregularna liczba mnoga (men, children)
  • compound noun – rzeczownik złożony (mother-in-law → mothers-in-law)
  • foreign plural – plural z łaciny/greki (crises, phenomena)
  • counting phrase – wyrażenie do liczenia niepoliczalnych (a piece of advice)