Spis treści
Przedimki Nieokreślone 'a' oraz 'an' – Pierwsze Spotkanie
Zacznijmy od podstaw. Przedimki nieokreślone 'a' i 'an' używamy, gdy mówimy o czymś po raz pierwszy, o czymś bliżej niesprecyzowanym lub o jednej rzeczy z wielu. Można je przetłumaczyć jako „jakiś”, „jakaś”, „jakieś”, „jeden”. Obu używamy wyłącznie z policzalnymi rzeczownikami w liczbie pojedynczej.
Kiedy używamy 'a', a kiedy 'an'? Decyduje dźwięk, nie litera!
To najważniejsza zasada, o której zapomina wielu uczących się. Wybór między 'a' i 'an' zależy od dźwięku, jakim zaczyna się następujący po nich wyraz, a nie od jego pierwszej litery.
- Używamy 'a' przed wyrazami zaczynającymi się na spółgłoskę (dźwięk spółgłoskowy).
- Używamy 'an' przed wyrazami zaczynającymi się na samogłoskę (dźwięk samogłoskowy).
Przykłady dla 'a':
- a book (książka)
- a car (samochód)
- a dog (pies)
- a university (uniwersytet) - uwaga, słowo 'university' zaczyna się na dźwięk /j/, czyli spółgłoskę!
- a European country (europejski kraj) - 'European' również zaczyna się na dźwięk /j/.
- a one-way ticket (bilet w jedną stronę) - 'one' zaczyna się na dźwięk /w/.
Przykłady dla 'an':
- an apple (jabłko)
- an elephant (słoń)
- an idea (pomysł)
- an orange (pomarańcza)
- an umbrella (parasol)
- an hour (godzina) - uwaga, litera 'h' w słowie 'hour' jest niema, a słowo zaczyna się na dźwięk samogłoskowy /aʊ/.
- an MBA (tytuł magistra) - litera 'M' jest wymawiana jako /em/, zaczyna się na dźwięk samogłoskowy.
Kluczowe zastosowania przedimków 'a' / 'an'
Oto sytuacje, w których przedimki nieokreślone są niezbędne:
1. Kiedy wspominamy o czymś po raz pierwszy:
Gdy wprowadzasz do rozmowy nowy, nieznany wcześniej słuchaczowi rzeczownik, użyj 'a' lub 'an'.
- I saw a beautiful cat in the garden today. (Zobaczyłem dziś w ogrodzie pięknego kota.)
- She bought a new dress for the party. (Kupiła nową sukienkę na imprezę.)
2. Kiedy mówimy o jednej rzeczy z wielu, bez precyzowania której:
- Could you pass me a pen, please? (Czy możesz podać mi jakiś długopis? - obojętnie który)
- I need to buy a ticket. (Muszę kupić bilet. - jeden z wielu dostępnych)
3. Kiedy mówimy o zawodach i profesjach:
- My brother is a doctor. (Mój brat jest lekarzem.)
- She wants to become an architect. (Ona chce zostać architektem.)
4. W wyrażeniach dotyczących ilości, ceny i częstotliwości:
- a couple of... (kilka...), a dozen (tuzin), a hundred (sto), a thousand (tysiąc)
- 5 dollars a kilo (5 dolarów za kilogram)
- twice a week (dwa razy w tygodniu)
Mini-dialog:
A: Hi, I'd like to report a problem with my internet connection.
B: Of course. Are you using a laptop or a desktop computer?
A: I'm on a laptop. It's an old model, but it usually works fine.
Przedimek Określony 'the' – Ten Konkretny
Przedimek określony 'the' to jedno z najczęściej używanych słów w języku angielskim. Używamy go, gdy mówimy o czymś konkretnym, znanym zarówno mówiącemu, jak i słuchaczowi. To 'the' wskazuje, że nie chodzi o „jakąś” rzecz, ale o „tę” konkretną.
Kiedy używamy 'the'?
1. Kiedy mówimy o czymś, co już zostało wspomniane:
Pamiętasz nasz przykład z kotem? Najpierw go wprowadziliśmy za pomocą 'a', a potem, mówiąc już o tym konkretnym kocie, użyliśmy 'the'.
- I saw a beautiful cat in the garden. The cat was black with white paws. (Zobaczyłem pięknego kota. Ten kot był czarny w białe łapki.)
2. Kiedy kontekst jasno wskazuje, o co chodzi:
Jeśli w pokoju są jedne drzwi, powiesz:
- Could you please close the door? (Czy mógłbyś zamknąć drzwi? - oboje wiemy, o które chodzi)
Podobnie:
- I need to go to the bank. (Muszę iść do banku. - tego lokalnego, do którego zwykle chodzę)
- The teacher was very helpful. (Nauczyciel był bardzo pomocny. - ten, o którym rozmawiamy lub który nas uczy)
3. Kiedy mówimy o rzeczach unikalnych, jedynych w swoim rodzaju:
- the sun (słońce), the moon (księżyc), the sky (niebo), the Earth (Ziemia)
- the internet, the government (rząd), the police (policja)
- the world (świat)
4. Z przymiotnikami w stopniu najwyższym (superlatives) i z liczebnikami porządkowymi (ordinal numbers):
- She is the best student in the class. (Ona jest najlepszą uczennicą w klasie.)
- This is the most interesting book I have ever read. (To najciekawsza książka, jaką kiedykolwiek czytałem.)
- It was the first time I had seen the ocean. (To był pierwszy raz, kiedy widziałem ocean.)
5. Z nazwami geograficznymi (ale uwaga na liczne wyjątki!):
- Rzeki, morza i oceany: the Vistula, the Baltic Sea, the Atlantic Ocean
- Łańcuchy górskie: the Alps, the Himalayas
- Grupy wysp (archipelagi): the Canary Islands, the Bahamas
- Pustynie: the Sahara, the Gobi Desert
- Nazwy państw w liczbie mnogiej lub zawierające słowa takie jak 'Kingdom', 'Republic', 'States': the United States (the USA), the United Kingdom (the UK), the Netherlands, the Czech Republic
6. Z nazwami niektórych instytucji i miejsc:
- go to the cinema / the theatre
- listen to the radio
7. Z narodowościami i grupami społecznymi (w odniesieniu do całej grupy):
- the Polish (Polacy), the French (Francuzi)
- the rich (bogaci), the poor (biedni), the young (młodzi)
Przedimek Zerowy (Zero Article) – Kiedy Nie Używamy Nic
Czasami najlepszym wyborem jest... brak przedimka. To tzw. przedimek zerowy. Jego opanowanie jest równie ważne, co znajomość 'a/an' i 'the'.
Kiedy pomijamy przedimki?
1. Mówiąc o rzeczach w sensie ogólnym (z rzeczownikami niepoliczalnymi lub policzalnymi w liczbie mnogiej):
Porównaj:
- Cats are independent animals. (Koty [ogólnie] są niezależnymi zwierzętami.) vs. I love the cats that live next door. (Kocham te konkretne koty, które mieszkają obok.)
- I listen to music every day. (Słucham muzyki [ogólnie] codziennie.) vs. The music you played was beautiful. (Ta konkretna muzyka, którą grałeś, była piękna.)
- Information is key. (Informacja [jako pojęcie] jest kluczowa.)
2. Z większością nazw własnych:
- Imiona i nazwiska: Anna, John Smith
- Kontynenty, kraje, stany, miasta: Europe, Poland, California, Warsaw (pamiętaj o wyjątkach z 'the'!)
- Pojedyncze góry i jeziora: Mount Everest, Lake Michigan
- Ulice, place, parki: Oxford Street, Times Square, Central Park
3. Z nazwami posiłków:
- What time do you have breakfast? (O której jesz śniadanie?)
- Let's meet for lunch. (Spotkajmy się na lunch.)
ALE: Użyj 'the' lub 'a', jeśli opisujesz posiłek: We had a wonderful dinner last night. / The breakfast at this hotel is amazing.
4. Z nazwami języków i przedmiotów szkolnych:
- She speaks German and Italian. (Ona mówi po niemiecku i włosku.)
- My favorite subject is history. (Mój ulubiony przedmiot to historia.)
5. W wielu stałych wyrażeniach, zwłaszcza z przyimkami:
- at home, at work, at school
- go to bed, go to church
- by car, by bus, on foot
Mini-dialog:
A: What are you doing after work?
B: I'm going home to have dinner. I love cooking.
A: That's nice! I usually just watch television. I think patience is needed to be a good cook.
B: Yes, patience is very important.
Podsumowanie w pigułce
- a/an: Użyj, gdy mówisz o czymś niesprecyzowanym, po raz pierwszy, lub o jednym z wielu (tylko z rzeczownikami policzalnymi w l. poj.). 'An' przed dźwiękiem samogłoskowym, 'a' przed spółgłoskowym.
- the: Użyj, gdy mówisz o czymś konkretnym, znanym, unikalnym, wspomnianym wcześniej.
- Przedimek zerowy: Użyj, gdy mówisz o rzeczach ogólnie (rzeczowniki niepoliczalne lub l. mnoga), z większością nazw własnych i w wielu stałych wyrażeniach.
Praktyka czyni mistrza! Im więcej będziesz czytać i słuchać po angielsku, tym bardziej intuicyjne stanie się dla Ciebie użycie przedimków. Nie bój się popełniać błędów – to naturalna część nauki. Powodzenia!