proangielski.pl

Chcesz mówić płynnie i bez stresu?

Indywidualny plan nauki: Matura, Certyfikaty, Konwersacje.

5.0
(47 opinii)
Zacznij naukę

Zaskoczony czy zaskakujący? Opanuj przymiotniki z -ed i -ing!

Jeśli zdarzyło Ci się powiedzieć I am boring, chcąc powiedzieć, że się nudzisz, to jesteś w dobrym miejscu. Różnica między przymiotnikami zakończonymi na -ed i -ing jest prosta, ale kluczowa dla naturalnego angielskiego. W tym przewodniku wyjaśniamy regułę, pokazujemy kolokacje, pułapki znaczeniowe i dajemy dziesiątki przykładów z życia. Po tej lekturze takie błędy odejdą w niepamięć.

Spis treści

Przymiotniki z końcówką ed oraz ing – szybka zasada, mnóstwo praktyki

Zasada w pigułce: przyczyna vs. uczucie

  • -ing opisuje przyczynę (źródło wrażeń): What is it like?a boring lecture, an exciting game.
  • -ed opisuje uczucie/stAN (reakcję osoby): How do you feel?I am bored, She feels excited.

Zapamiętywacz: I w -ing jak impulse (bodziec), E w -ed jak emotion (emocja). Przykład łączący oba: A frightening noise made the children frightened.

Jak używać przymiotników -ed/-ing w zdaniu

  • Po czasowniku łącznikowym (be, feel, seem, look, sound): I feel tired. The idea sounds interesting.
  • Przed rzeczownikiem: a confusing instruction, an annoyed customer (uwaga: -ed przed rzeczownikiem zwykle opisuje czyjś stan).
  • Wzmacniacze: really/very z większością: really bored, very interesting. Przy emocjach „mocnych” często użyjesz absolutely/utterly: absolutely amazed, utterly shocked.

Uwaga na sens: I am confusing znaczy „mylę innych”; I am confused = „jestem zdezorientowany”.

Przymiotniki z końcówką ed oraz ing w praktyce: najczęstsze pary

Bored vs. boring

  • This film is boring. → Film jest nudny (przyczyna).
  • I am bored at home. → Jestem znudzony (uczucie).

Mini-dialog: A: How was the lecture? B: It was boring. Everyone looked bored by the end.

Interested vs. interesting

  • That podcast is interesting.
  • She is interested in psychology.

Mini-dialog: A: Are you interested in AI? B: Yes, and the latest episode was truly interesting.

Excited vs. exciting

  • The news is exciting.
  • We are excited about the trip.

Mini-dialog: A: Big game tonight! B: I’m so excited—it’s going to be exciting!

Confused vs. confusing

  • The map is confusing.
  • I feel confused by these directions.

Mini-dialog: A: Do you get this rule? B: Not really. The explanation is confusing, so I’m confused.

Annoyed vs. annoying

  • The buzzing sound is annoying.
  • He looked annoyed with the delay.

Mini-dialog: A: The ads keep popping up. B: So annoying! I’m really annoyed.

Tired vs. tiring

  • Moving house is tiring.
  • I’m tired after the move.

Mini-dialog: A: How was your shift? B: Very tiring. I’m absolutely tired.

Embarrassed vs. embarrassing

  • It was an embarrassing mistake.
  • She felt embarrassed about it.

Mini-dialog: A: You mispronounced his name. B: I know—it was so embarrassing. I’m still embarrassed.

Frustrated vs. frustrating

  • The app is frustrating to use.
  • Users are frustrated with bugs.

Mini-dialog: A: Still no update? B: No, it’s frustrating. I’m getting frustrated.

Shocked vs. shocking

  • That was a shocking decision.
  • We were shocked to hear it.

Mini-dialog: A: Did you see the headline? B: Yes—truly shocking. I was shocked.

Amazed vs. amazing

  • What an amazing view!
  • I’m amazed by the colours.

Mini-dialog: A: First time in the mountains? B: Yes, absolutely amazing—I’m amazed!

Kolokacje z przymiotnikami -ed i -ing, które brzmią naturalnie

  • interested in: I’m interested in linguistics.
  • excited about: We’re excited about the results.
  • bored with/by: He’s bored with routine. They were bored by the speech.
  • annoyed with/at/by: She’s annoyed with him. I’m annoyed at the delay. We’re annoyed by the noise.
  • confused about/by: Students are confused about the rules.
  • tired of: I’m tired of waiting.
  • disappointed with/in/by: We’re disappointed with the service.

Warto też łączyć -ing z rzeczownikami dla naturalności: a challenging task, a tempting offer, a misleading headline.

Typowe błędy przy przymiotnikach z końcówką ed oraz ing

  • I am interesting in... → poprawnie: I am interested in...
  • I’m boring (gdy chcesz powiedzieć „nudzę się”) → poprawnie: I’m bored.
  • It was very amazed → lepiej: I was amazed. lub It was amazing.
  • The news was excited → poprawnie: The news was exciting. / We were excited.
  • I feel confusing → poprawnie: I feel confused.

Pro wskazówka: jeśli podmiot „czuje”, wybierz -ed. Jeśli „wywołuje” uczucie, wybierz -ing.

Pułapki znaczeniowe i niuanse

  • People can be -ing: a boring person, a charming teacher (opis cechy, która oddziałuje na innych).
  • -ed bywa trwałe lub chwilowe: a talented musician (cecha), I’m tired (stan chwilowy).
  • Nie każda forma na -ed to „uczucie”: niektóre to imiesłowy bierne pochodzące od czasowników: an invited guest, a broken window. Tu nie chodzi o emocje, tylko o wynik czynności.
  • Confusing vs. confused zmienia sens wypowiedzi: He is confusing (on myli innych) vs He is confused (on jest zagubiony).

Minićwiczenia: wybierz -ed czy -ing

  • The instructions were so ________ that everyone felt ________. (confusing/confused)
  • We’re really ________ about this ________ opportunity. (excited/exciting)
  • What an ________ story! I’m truly ________. (amazing/amazed)
  • The meeting was ________, so the team got ________. (boring/bored)
  • He’s ________ with the ________ delays. (annoyed/annoying)

Sprawdź na głos: jeśli coś „powoduje” efekt → -ing; jeśli „odczuwasz” → -ed.

Jak brzmieć naturalnie na co dzień

  • Łącz emocje z przyimkami: I’m interested in photography, She’s tired of arguing.
  • Używaj kontrastów, by zabrzmieć precyzyjnie: The plot is intriguing, but I’m not convinced.
  • Dodawaj stopniowanie naturalności: quite/pretty/really dla gradacji: pretty tiring, really exciting.

Przećwicz to w rozmowie: Today’s class was challenging, but I’m motivated to practice more.

Chcesz potrenować z lektorem?

Na zajęciach konwersacyjnych ćwiczymy te struktury w kontekście: krótkie dialogi, szybkie poprawki i naturalne kolokacje. Zgłoś się na lekcję próbną i przestań zastanawiać się, czy wybrać -ed czy -ing — zacznij mówić automatycznie.

Krótki słowniczek tematyczny

  • boring – nudny
  • bored – znudzony
  • interesting – interesujący
  • interested (in) – zainteresowany (czymś)
  • exciting – ekscytujący
  • excited (about) – podekscytowany (czymś)
  • confusing – mylący
  • confused – zdezorientowany
  • annoying – irytujący
  • annoyed (with/at/by) – poirytowany (kimś/czymś)
  • tiring – męczący
  • tired (of) – zmęczony (czymś)
  • embarrassing – żenujący/krępujący
  • embarrassed – zażenowany/skrępowany
  • frustrating – frustrujący
  • frustrated – sfrustrowany
  • amazing – niesamowity
  • amazed – zdumiony