Spis treści
Przymiotniki z końcówką ed oraz ing – szybka zasada, mnóstwo praktyki
Zasada w pigułce: przyczyna vs. uczucie
- -ing opisuje przyczynę (źródło wrażeń): What is it like? → a boring lecture, an exciting game.
- -ed opisuje uczucie/stAN (reakcję osoby): How do you feel? → I am bored, She feels excited.
Zapamiętywacz: I w -ing jak impulse (bodziec), E w -ed jak emotion (emocja). Przykład łączący oba: A frightening noise made the children frightened.
Jak używać przymiotników -ed/-ing w zdaniu
- Po czasowniku łącznikowym (be, feel, seem, look, sound): I feel tired. The idea sounds interesting.
- Przed rzeczownikiem: a confusing instruction, an annoyed customer (uwaga: -ed przed rzeczownikiem zwykle opisuje czyjś stan).
- Wzmacniacze: really/very z większością: really bored, very interesting. Przy emocjach „mocnych” często użyjesz absolutely/utterly: absolutely amazed, utterly shocked.
Uwaga na sens: I am confusing znaczy „mylę innych”; I am confused = „jestem zdezorientowany”.
Przymiotniki z końcówką ed oraz ing w praktyce: najczęstsze pary
Bored vs. boring
- This film is boring. → Film jest nudny (przyczyna).
- I am bored at home. → Jestem znudzony (uczucie).
Mini-dialog: A: How was the lecture? B: It was boring. Everyone looked bored by the end.
Interested vs. interesting
- That podcast is interesting.
- She is interested in psychology.
Mini-dialog: A: Are you interested in AI? B: Yes, and the latest episode was truly interesting.
Excited vs. exciting
- The news is exciting.
- We are excited about the trip.
Mini-dialog: A: Big game tonight! B: I’m so excited—it’s going to be exciting!
Confused vs. confusing
- The map is confusing.
- I feel confused by these directions.
Mini-dialog: A: Do you get this rule? B: Not really. The explanation is confusing, so I’m confused.
Annoyed vs. annoying
- The buzzing sound is annoying.
- He looked annoyed with the delay.
Mini-dialog: A: The ads keep popping up. B: So annoying! I’m really annoyed.
Tired vs. tiring
- Moving house is tiring.
- I’m tired after the move.
Mini-dialog: A: How was your shift? B: Very tiring. I’m absolutely tired.
Embarrassed vs. embarrassing
- It was an embarrassing mistake.
- She felt embarrassed about it.
Mini-dialog: A: You mispronounced his name. B: I know—it was so embarrassing. I’m still embarrassed.
Frustrated vs. frustrating
- The app is frustrating to use.
- Users are frustrated with bugs.
Mini-dialog: A: Still no update? B: No, it’s frustrating. I’m getting frustrated.
Shocked vs. shocking
- That was a shocking decision.
- We were shocked to hear it.
Mini-dialog: A: Did you see the headline? B: Yes—truly shocking. I was shocked.
Amazed vs. amazing
- What an amazing view!
- I’m amazed by the colours.
Mini-dialog: A: First time in the mountains? B: Yes, absolutely amazing—I’m amazed!
Kolokacje z przymiotnikami -ed i -ing, które brzmią naturalnie
- interested in: I’m interested in linguistics.
- excited about: We’re excited about the results.
- bored with/by: He’s bored with routine. They were bored by the speech.
- annoyed with/at/by: She’s annoyed with him. I’m annoyed at the delay. We’re annoyed by the noise.
- confused about/by: Students are confused about the rules.
- tired of: I’m tired of waiting.
- disappointed with/in/by: We’re disappointed with the service.
Warto też łączyć -ing z rzeczownikami dla naturalności: a challenging task, a tempting offer, a misleading headline.
Typowe błędy przy przymiotnikach z końcówką ed oraz ing
- I am interesting in... → poprawnie: I am interested in...
- I’m boring (gdy chcesz powiedzieć „nudzę się”) → poprawnie: I’m bored.
- It was very amazed → lepiej: I was amazed. lub It was amazing.
- The news was excited → poprawnie: The news was exciting. / We were excited.
- I feel confusing → poprawnie: I feel confused.
Pro wskazówka: jeśli podmiot „czuje”, wybierz -ed. Jeśli „wywołuje” uczucie, wybierz -ing.
Pułapki znaczeniowe i niuanse
- People can be -ing: a boring person, a charming teacher (opis cechy, która oddziałuje na innych).
- -ed bywa trwałe lub chwilowe: a talented musician (cecha), I’m tired (stan chwilowy).
- Nie każda forma na -ed to „uczucie”: niektóre to imiesłowy bierne pochodzące od czasowników: an invited guest, a broken window. Tu nie chodzi o emocje, tylko o wynik czynności.
- Confusing vs. confused zmienia sens wypowiedzi: He is confusing (on myli innych) vs He is confused (on jest zagubiony).
Minićwiczenia: wybierz -ed czy -ing
- The instructions were so ________ that everyone felt ________. (confusing/confused)
- We’re really ________ about this ________ opportunity. (excited/exciting)
- What an ________ story! I’m truly ________. (amazing/amazed)
- The meeting was ________, so the team got ________. (boring/bored)
- He’s ________ with the ________ delays. (annoyed/annoying)
Sprawdź na głos: jeśli coś „powoduje” efekt → -ing; jeśli „odczuwasz” → -ed.
Jak brzmieć naturalnie na co dzień
- Łącz emocje z przyimkami: I’m interested in photography, She’s tired of arguing.
- Używaj kontrastów, by zabrzmieć precyzyjnie: The plot is intriguing, but I’m not convinced.
- Dodawaj stopniowanie naturalności: quite/pretty/really dla gradacji: pretty tiring, really exciting.
Przećwicz to w rozmowie: Today’s class was challenging, but I’m motivated to practice more.
Chcesz potrenować z lektorem?
Na zajęciach konwersacyjnych ćwiczymy te struktury w kontekście: krótkie dialogi, szybkie poprawki i naturalne kolokacje. Zgłoś się na lekcję próbną i przestań zastanawiać się, czy wybrać -ed czy -ing — zacznij mówić automatycznie.
Krótki słowniczek tematyczny
- boring – nudny
- bored – znudzony
- interesting – interesujący
- interested (in) – zainteresowany (czymś)
- exciting – ekscytujący
- excited (about) – podekscytowany (czymś)
- confusing – mylący
- confused – zdezorientowany
- annoying – irytujący
- annoyed (with/at/by) – poirytowany (kimś/czymś)
- tiring – męczący
- tired (of) – zmęczony (czymś)
- embarrassing – żenujący/krępujący
- embarrassed – zażenowany/skrępowany
- frustrating – frustrujący
- frustrated – sfrustrowany
- amazing – niesamowity
- amazed – zdumiony