Spis treści
Zdania bezokolicznikowe w angielskim (infinitive clauses): definicja, zastosowanie i przykłady
Jak działają zdania bezokolicznikowe — funkcje i najczęstsze wzorce
W zdaniu angielskim konstrukcje bezokolicznikowe mogą pełnić rolę podmiotu, dopełnienia czasownika lub przymiotnika, określać cel, a nawet rozwijać rzeczownik. Poniżej najważniejsze zastosowania z praktycznymi przykładami.
Podmiot zdania: To + verb jako temat wypowiedzi
Bezokolicznik na początku zdania nadaje mu formalniejszy ton. W codziennym języku częściej stosuje się konstrukcję z it + bezokolicznik na końcu.
- To master phrasal verbs takes time and patience. (Opanowanie czasowników złożonych wymaga czasu i cierpliwości.)
- To stay focused is crucial during exams. (Utrzymanie koncentracji jest kluczowe podczas egzaminów.)
- It is crucial to stay focused during exams. (Wersja bardziej naturalna w mowie.)
Dopełnienie czasownika: verb + to-infinitive
Po wielu czasownikach bezokolicznik odpowiada na pytanie „co?” i dopełnia znaczenie orzeczenia. Typowe czasowniki to m.in. want, hope, decide, plan, promise, agree, refuse, need, expect, seem, pretend, fail.
- They decided to relocate the office. (Zdecydowali przenieść biuro.)
- She hopes to get promoted this year. (Ma nadzieję awansować w tym roku.)
- He seemed to know the answer. (Wydawało się, że zna odpowiedź.)
Mini-dialog:
Alice: What do you plan to achieve this semester?
Ben: I aim to improve my speaking and to pass the B2 exam.
Dopełnienie przymiotnika: adjective + to-infinitive
Po przymiotnikach wyrażających emocje, ocenę lub trudność wstawiamy to-infinitive, by doprecyzować sens.
- I was relieved to hear the good news. (Ulżyło mi, gdy usłyszałem dobre wieści.)
- This chart is easy to interpret. (Ten wykres jest łatwy do zinterpretowania.)
- It’s essential to be consistent. (Kluczowe jest, aby być konsekwentnym.)
Przydane są też wzorce too + adjective + to oraz adjective + enough + to:
- The room is too noisy to study. (Pokój jest zbyt hałaśliwy, by się uczyć.)
- He’s confident enough to speak in public. (Ma dość pewności siebie, by przemawiać publicznie.)
Wyrażanie celu: to / in order to / so as to
Bezokolicznik często wyjaśnia po co robimy daną czynność. In order to i so as to brzmią formalniej; negacja częściej przy in order not to / so as not to.
- We left early to avoid traffic. (Wyszliśmy wcześniej, by uniknąć korków.)
- She saved money in order to study abroad. (Oszczędzała, aby studiować za granicą.)
- He whispered so as not to wake the baby. (Szeptał, aby nie obudzić dziecka.)
Pytajniki + to-infinitive: what to do, how to learn
Po słowach pytających tworzymy zwięzłe konstrukcje: what/where/when/who/how + to-infinitive. Częste po ask, learn, teach, decide, know, explain.
- Can you show me how to format the document? (Pokażesz, jak sformatować dokument?)
- I don’t know what to say. (Nie wiem, co powiedzieć.)
- She hasn’t decided where to stay. (Nie zdecydowała, gdzie się zatrzymać.)
Rozwijanie rzeczownika: the first/next/only + to-infinitive
Bezokolicznik może opisywać rzeczownik i dodawać mu cel/przeznaczenie.
- He was the first to arrive. (Był pierwszym, który przybył.)
- Do you have something to read? (Masz coś do czytania?)
- This is the best place to practice speaking. (To najlepsze miejsce do ćwiczenia mówienia.)
Kto ma coś zrobić? Podmiot w konstrukcji bezokolicznikowej
Zwykle bezokolicznik nie ma własnego wykonawcy, ale są dwa praktyczne sposoby, by go dodać.
for + osoba + to-infinitive
- It’s important for you to take regular breaks. (Ważne, abyś robił regularne przerwy.)
- This book is perfect for beginners to start with. (Książka idealna na start dla początkujących.)
- The water is too cold for us to swim. (Woda jest za zimna, byśmy pływali.)
verb + object + to-infinitive
Po czasownikach typu ask, tell, advise, allow, expect, want, invite, encourage wstawiamy dopełnienie (osobę) i bezokolicznik.
- The teacher advised us to revise the vocabulary. (Nauczyciel doradził nam powtórzyć słownictwo.)
- I want you to join the conversation. (Chcę, żebyś włączył się do rozmowy.)
- They expected the team to deliver early. (Oczekiwali, że zespół dostarczy wcześniej.)
let / make / have + object + bare infinitive (bez to)
Po let, make, have stosujemy formę bez to. W stronie biernej wraca to.
- They let us leave early. (Pozwolili nam wyjść wcześniej.)
- The coach made them run faster. (Trener kazał im biec szybciej.)
- We had a plumber check the pipes. (Zleciliśmy hydraulikowi sprawdzenie rur.)
- We were made to wait outside. (Kazano nam czekać na zewnątrz.)
Formy bezokolicznika: prosta, ciągła, dokonana i bierna
Oprócz standardowej formy to do warto znać warianty, które precyzyjnie określają czas lub stronę.
to-infinitive vs bare infinitive
- I want to speak more fluently. (Chcę mówić płynniej.)
- Help me carry this box. (Pomóż mi nieść to pudło.)
Continuous infinitive: to be doing
- She seems to be studying now. (Wygląda na to, że teraz się uczy.)
Perfect infinitive: to have done
- He pretended to have forgotten my name. (Udawał, że zapomniał mojego imienia.)
- I’m happy to have finished the course. (Cieszę się, że ukończyłem kurs.)
Passive infinitive: to be done (oraz perfect passive: to have been done)
- The report is to be submitted by Friday. (Raport ma zostać złożony do piątku.)
- We’re proud to have been selected. (Jesteśmy dumni, że nas wybrano.)
Częste błędy i eleganckie rozwiązania ze zdaniami bezokolicznikowymi
- Negacja: stawiamy not przed bezokolicznikiem: Please try not to be late. (Postaraj się nie spóźnić.)
- Help: obie formy poprawne — help (to) do: Can you help me (to) solve this? (Pomożesz mi to rozwiązać?)
- Remember/forget: remember to do (pamiętaj, aby coś zrobić — przyszłość/obowiązek) vs remember doing (pamiętasz, że coś zrobiłeś — wspomnienie).
Remember to lock the door. vs I remember locking the door. - Stop: stop to do (zatrzymać się, żeby coś zrobić) vs stop doing (przestać coś robić).
We stopped to buy water. vs We stopped buying bottled water. - Try: try to do (wysiłek, cel) vs try doing (eksperyment, metoda).
Try to restart the app. vs Try restarting the app. - Why not…?: pytanie zachęta używa bezokolicznika bez to: Why not go now? (Dlaczego by nie pójść teraz?) Unikaj: Why to go?
- Split infinitive (rozdzielony bezokolicznik): czasem naturalne dla klarowności: She decided to gradually reduce sugar. Jeśli brzmienie przeszkadza, przestaw przysłówek: She decided to reduce sugar gradually.
Szybkie porównanie: gerund (-ing) czy zdanie bezokolicznikowe?
Obie struktury często konkurują. Kilka praktycznych wskazówek:
- Po want, plan, decide, promise — zwykle to-infinitive: We plan to expand.
- Po przyimkach — zwykle -ing: She’s interested in improving pronunciation.
- Różnica znaczenia: remember/forget/stop/try — patrz sekcja o błędach.
- Po like, love, prefer, start, begin, continue — często obie formy poprawne bez zmiany sensu: I started to read / reading.
Mini-dialogi i mikroscenki do naśladowania
W recepcji szkoły:
- Student: I’d like to book a speaking workshop.
- Receptionist: Great! We also encourage students to join the debate club.
Na zajęciach:
- Teacher: Today you’ll learn how to structure your arguments.
- Student: I’m excited to practice with real-life topics.
Jak ćwiczyć zdania bezokolicznikowe na co dzień
- Ustal cel dnia po angielsku: My goal today is to learn 10 collocations.
- Twórz listy zadań: To do: review vocabulary, record a 1-minute monologue.
- Parafrazuj: I plan to read vs I intend to read.
- Nagrywaj krótkie scenki z użyciem what to do / how to improve.
Krótkie ćwiczenie (sprawdź odpowiedzi poniżej)
- Parafraza celu: I went to the library ________ (research) the topic.
- Uzupełnij: The teacher wants us ________ (submit) the essay by Monday.
- Wybór formy: We stopped ________ (have) coffee vs We stopped ________ (have) coffee — która oznacza „zatrzymaliśmy się, żeby wypić kawę”?
- Pytajnik + to: Do you know ________ (where / go) for affordable courses?
Odpowiedzi: 1) to research 2) to submit 3) to have (pierwsze zdanie), drugie: having 4) where to go
Podsumowanie: kiedy i po co używać zdań bezokolicznikowych
- Gdy chcesz elegancko wskazać cel: We met to discuss the plan.
- Po czasownikach planu i intencji: I intend to apply.
- By uzupełnić przymiotnik: It’s vital to practise daily.
- Aby dodać wykonawcę: It’s unusual for him to be late.
- W schemacie verb + object + to: She told me to wait.
Regularne ćwiczenia sprawią, że zdania bezokolicznikowe staną się Twoim naturalnym narzędziem do klarownego i płynnego mówienia po angielsku.
Mini słowniczek tematyczny
- to-infinitive — bezokolicznik z „to” (np. to learn): używany m.in. po want, decide, plan i do wyrażania celu.
- bare infinitive — bezokolicznik bez „to” (np. go): po let, make, have i w konstrukcjach typu why not go?
- infinitive clause — zdanie/konstrukcja bezokolicznikowa pełniąca funkcję składniową (podmiot, dopełnienie, określenie).
- infinitive of purpose — bezokolicznik celu (np. to save money, in order to, so as to).
- perfect infinitive — forma to have + III (np. to have finished) do wskazania wcześniejszej czynności.
- passive infinitive — forma bierna to be + III (np. to be done), oraz to have been + III w perfect passive.
- split infinitive — „rozdzielony” bezokolicznik, gdy przysłówek wchodzi między to a czasownik (np. to clearly explain).