proangielski.pl

Chcesz mówić płynnie i bez stresu?

Indywidualny plan nauki: Matura, Certyfikaty, Konwersacje.

5.0
(47 opinii)
Zacznij naukę

Cleft Sentences: Twoja tajna broń do podkreślania faktów

Wyobraź sobie, że Twoje zdanie to scena teatralna. W zwykłym zdaniu światło jest rozproszone – widzisz wszystko naraz. Cleft Sentences (zdania rozszczepione) działają jak reflektor punktowy. Pozwalają Ci skierować snop światła na jeden, konkretny element: osobę, miejsce lub czas. Zamiast nudnego "Marek zbił wazon", mówisz "To właśnie Marek był tym, który zbił wazon". Brzmi dramatycznie? I o to chodzi! W tym poradniku nauczysz się, jak mistrzowsko używać emfaz, aby brzmieć jak native speaker.

Spis treści

Co to jest Cleft Sentence?

Słowo cleft pochodzi od cleave, co oznacza "rozszczepiać" lub "dzielić". I to dokładnie robimy z tymi zdaniami. Bierzemy jedno proste zdanie i rozcinamy je na dwie części, aby wymusić na odbiorcy skupienie uwagi na tym, co dla nas najważniejsze.

Spójrz na różnicę:

  • Zwykłe zdanie: I lost my keys yesterday. (Zgubiłem klucze wczoraj – informacja neutralna).
  • Cleft Sentence: It was yesterday that I lost my keys. (To właśnie wczoraj zgubiłem klucze – nie przedwczoraj, nie tydzień temu).

Typ 1: IT-Clefts (Klasyk gatunku)

To najpopularniejsza forma. Używamy jej, gdy chcemy wskazać palcem konkretnego "sprawcę", miejsce lub czas.

Wzór matematyczny:

It + is/was + [TO CO PODKREŚLAMY] + that/who + reszta zdania

Zobacz, jak jedno zdanie – Adam called Eve in London on Monday – można zmienić w zależności od tego, co chcemy podkreślić:

Co podkreślasz? Przykład (It-Cleft) Znaczenie (Emfaza)
Osobę (Adam) It was Adam who called Eve. To był Adam (a nie Tomek).
Odbiorcę (Eve) It was Eve that Adam called. To do Ewy dzwonił (a nie do Kasi).
Miejsce (London) It was in London where they talked. To w Londynie rozmawiali (nie w Paryżu).
Czas (Monday) It was on Monday when he called. To było w poniedziałek (nie we wtorek).

Pro Tip: Słowo that jest najbardziej uniwersalne – pasuje do rzeczy, miejsc i czasu. Do ludzi lepiej używać who, choć that w mowie potocznej też jest akceptowalne. Nigdy nie używaj which do ludzi!

Przydatna konstrukcja: "It was not until..."

Chcesz powiedzieć "Dopiero w..."? Użyj tego schematu:

  • It was not until 2020 that I learned English. (Dopiero w 2020 roku nauczyłem się angielskiego).

Typ 2: WH-Clefts (Pseudo-Clefts)

Jeśli It-clefts służą do wskazywania palcem, to Wh-clefts służą do budowania napięcia. Zaczynamy od słowa What (Co / To co), tworząc intrygujący wstęp, a "mięso" (kluczową informację) podajemy na końcu.

Wzór:

What + podmiot + robi + is/was + [KLUCZOWA INFORMACJA]

Przykłady:

  • Emocje/Potrzeby: What I need is a coffee. (To, czego potrzebuję, to kawa).
  • Czynności: What he did was open the window. (To, co zrobił, to otworzył okno).
  • Opinie: What I hate about this car is the noise. (To, czego nienawidzę w tym aucie, to hałas).

Warianty dla zaawansowanych

Zamiast What, możesz zacząć od innych słów, aby brzmieć jeszcze bardziej precyzyjnie:

  • The thing that... (Rzecz, która...)
    • The thing that surprises me is his honesty.
  • The person who... (Osoba, która...)
    • The person who helped me was Mike.
  • The reason why... (Powód, dla którego...)
    • The reason why I'm calling is to apologize.

Typ 3: ALL-Clefts (Dramatyczna redukcja)

Chcesz zabrzmieć dramatycznie lub postawić ultimatum? Użyj All (wszystko/jedyne co). Ta konstrukcja sugeruje, że dana rzecz jest jedyną, która się liczy.

Wzór:

All + podmiot + czasownik + is/was + [RESZTA]

Przykłady:

  • All I want for Christmas is you. (Wszystko, czego chcę na święta, to ty).
  • All you have to do is click this button. (Jedyne, co musisz zrobić, to kliknąć ten przycisk).
  • All he did was complain. (Jedyne co robił, to narzekał).

Najczęstsze błędy (Watch out!)

Nawet zaawansowani uczniowie wpadają w te pułapki. Uważaj na:

  1. Podwójny podmiot (Double Subject)
    • ŹLE: It was Anna who she called me. (Masło maślane).
    • DOBRZE: It was Anna who called me.
  2. Zły zaimek dla ludzi
    • ŹLE: It was the manager which said that.
    • DOBRZE: It was the manager who/that said that.
  3. Nadmierne "cleftowanie"
    • Nie używaj tych konstrukcji w każdym zdaniu. Cleft sentences są jak ostre przyprawy – szczypta dodaje smaku, nadmiar psuje danie. Używaj ich tylko tam, gdzie naprawdę chcesz coś podkreślić.

Angielski w akcji: Przykładowy dialog

Zobacz, jak naturalnie brzmią te zdania w rozmowie biznesowej:

Tom: Did you read the report?

Aisha: Yes, and what we really need is better data. (Wh-cleft: akcent na potrzebę).

Tom: I thought the data was fine. Maybe the analysis is wrong?

Aisha: No. It is the raw data that is incomplete. (It-cleft: akcent na konkretny problem).

Tom: Okay. The thing is, we don't have budget for new research. (Pseudo-cleft: wprowadzenie problemu).

Aisha: Then all we can do is estimate. (All-cleft: jedyne wyjście).

Podsumowanie

Zdania rozszczepione to narzędzie dla tych, którzy chcą wyjść poza poziom "komunikatywny" i wejść na poziom "perswazyjny".

  • Użyj It-cleft, by wskazać sprawcę lub szczegół.
  • Użyj Wh-cleft, by podkreślić czynność lub emocję.
  • Użyj All-cleft, by ograniczyć wybór do jednej rzeczy.

Teraz Twoja kolej! Spróbuj zmienić zdanie "I want a holiday" na wersję z What lub All. (Podpowiedź: What I want is...).

Ćwiczenia z angielskiego - quiz

___ Mark who broke the vase yesterday.

1 / 15

Często zadawane pytania

Masz wątpliwości? Tutaj znajdziesz odpowiedzi.

Zobacz również